Monday, November 2, 2009

:::Semangat tanpa ILMU:::


Setinggi-tinggi rasa syukur saya panjatkan kehadrat ilahi,selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.Selaut Kasih pada Allah Rabbul Jalil kerana menitipkan rasa cinta yang kepada ummatnya, dan dengan rasa cinta yang sedikit itu telah membenihkan rasa kasih dan cinta kepada ummat manusia..

Minggu ini,

penat.letih.dan saya cuba..

melepas lelah ,cuba lari..

dari situasi

Mengapa begini???

Mengapa manusia yang bijak,

kalah dengan emosi,

menunjukkan...

~SEMANGATtanpaILMU~



Fathi Yakan menyebut : "Medan Amal adalah lebih sukar berbanding medan berkata-kata"

Mudah untuk manusia berkata-kata,menunding jari sesama sendiri,menyatakan kesalahan orang lain.. TETAPI,harus dan wajar diingat manusia yang membuka pekung manusia lain hakikatnya membuka pekung diri sendiri..

Kata-kata penuh warna tapi tanpa isi ,walaupun bukan retorik tapi nyata seolah-olah manusia begini cuba menonjolkan diri sendiri, ..

Semangat tanpa ilmu..ibarat bunga tanpa warna
buah tanpa rasa,
wujud zahirnya, NAMUN tidak terasa
rohaninya..

Entri saya pada kali ini ialah mengenai apa yang berlaku dihadapan mata,sesuatu yang meruntun hati dan mengusik jiwa saya..apabila melihat situasi SEMANGATtanpaILMU..

Rasanya tidak perlu saya ulas dengan panjang kerana hadirnya entri ini bukan untuk mengkritik , jauh sekali mengutuk...tetapi atas dasar kasih dan cinta sesama ISLAM, hadirnya entri ini adalah untuk menasihati..Ingatlah wahai saudaraku:Perjuangan rasulullah tidak dibina berdasarkan emosi atau semangat semata-mata , memang wujud semangat dalam penyebaran ISLAM, tetapi tika itu ILMU yang
memimpin SEMANGAT ..

Lihat sahaja sirah penyebaran islam..terlalu jelas buktinya..

Buat saudaraku , dan juga diriku..ILMU tanpa AMAL juga tidak berguna , kerana ia jua tidak berupaya memimpin semangat ,walaupun banyak ilmu didada..tetapi jika tidak diamalkan..sia-sia jua..

Asifah atas segala kesilapan,betulkan saya jika saya salah..Wallahua'lam

"Perjuangan sebenar ialah mengikut jalan yang betul dan saluran yang betul"



No comments:

Post a Comment