Thursday, October 20, 2011

DEBAT : Walau hanya amatur ..=)

Assalamualaikum wr. wbt , dengan Nama Allah yang Maha Perkasa lagi Maha bijaksana. Selawat dan salam buat Rasulullah S.A.W.

...entah kenapa masa seolah berhenti , idea mati, minda buntu sekali saat saya ingin update post berilmiah di Kata&Janji, storage saya penuh dengan post separuh-separuh..Allah..Allah..Allah, kurang kebergantungan pada Allah dan suntuk masa mungkin.

bila suntuk masa, saya selalu bercita-cita buat satu dapat buat satu post yang padat, biar panjang tak mengapa, janji saya puas, dapat kaji ilmu ( menulis buat kita craving nak cari dalil dan huraian jelas ) dan dapat kongsi ilmu.., teringat pesan seorang pensyarah : " kita nak akaun pahala kita sentiasa bertambah, walau kita dah mati..carilah apa sahaja segi dan salah satunya adalah penyampaian ilmu melalui mata lidah dan mata pena".. Tetapi kali ini perkongsian saya ringkas cuma..

Esok, 24 Oktober 2011 saya dan rakan-rakan di KUIS yang lain akan mula training untuk "Kenyalang Debate Open" yang akan belangsung pada 27 Okt-1 Nov 2011 di UiTM Samarahan, Sarawak.

Menyelusuri penglibatan saya dalam dunia debat di IPT, ini adalah penglibatan kali ketiga., ye ketiga..baru ketiga..KETIGA=)

gambar ihsan pakcik google tiada kaitan dengan saya, maaf kabur..
klik gambar untuk kekaburan berganda =)

Saya masih amatur dalam dunia debat ini, masih sangat setahun jagung..masih sangat-sangat baru..tapi sungguh saya semakin jatuh cinta dengan debat, lapangan ilmu pengetahuannya menjangkau pemikiran..cakupan pembacaan menyentuh segenap aspek baik sejarah, politik, perpaduan, agama dan banyak lagi.

Boleh tak berdebat dalam ISLAM ?

Dalam Surah An-Nahl ayat 125, Allah SWT berfirman :

" Serulah ( manusia ) kepada jalan tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan cara yang baik. SesungguhnyaTuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalannya dan Dia-lah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk"

Imam Syafei pernah menyebut : " Berdebatlah dengan cara yang baik dan jauhilah perdebatan dengan orang yang jahil kerana ia hanya sia-sia."

Kali pertama menginjak kaki di pentas perdebatan di Pertandingan Bahas Universiti-Universiti Asean di Brunei Darussalam banyak memberi ilmu baru buat saya, teringat kata-kata saya usai makan malam di Universiti Brunei Darussalam ( UBD ) pada Wawarah dan cikgu :

" Debat ni macam dadah kan, tapi ana tak pernahlah hisap dadah (Na'uzubillah..haram ye)..maksud ana kita jadi ketagih,kita rasa nak berdebat selalu dan bila tak dapat deliver dengan baik tak puas.."

Diikuti dengan Pertandingan Debat Perpaduan dan Integrasi Nasional di Tronoh Perak membuka lembaran baru buat saya dan saya semakin jatuh cinta,oh~~~, kata saya pada Nabila :

" Ilmu debat ni macam buah, kita dah kenyang dah..mungkin dah kenyang sangat tapi boleh masuk buah lagi.."

InsyaAllah jika berkesempatan nanti saya akan kongsi ibrah ( pengajaran ) yang saya timba di Brunei dan di perak di sini..doa ya^-^


Apa itu debat ?

~ Debat merupakan merupakan satu kaedah formal penghujahan secara interaktif melalui perwakilan kerajaan dan pembangkang. Debat membuka skop perbincangan yang luas , tidak retorik tetapi berasaskan hujah yang logik menggunakan fakta kes yang telah dikaji dan menggunakan teknik bujukan.~Tiba-tiba rasa rajin dan baik hati translate patah-patah kata dari Pakcik Wikipedia ke dalam Bahasa Melayu=)

InsyaAllah untuk perkongsian ringkas ini, saya hadirkan puisi berjudul DEBAT ~

DEBAT

Debat,ia bukan kecelaruan fakta semata-mata,
dan bukan hanya mainan bahasa,
tetapi...
ia sukan bicara dan kata,
kolaborasi isi dan hujah bawa paradigma,

Debat,
punya dua kedudukan,
angkat usul jadi Mahkota,
atau tentang usul agar beralih takhta,

isi, huraian, fakta dan contoh diikat,
penguat hujah juga jerat,
jerat untuk pihak lawan...agar kita tak hilang idea atau keringat,
dan saf kita tidak tergugat..

Debat,
terkadang buat air mata mengalir,
terkadang buat diri tersenyum,
kadang hujah mati,
dan terkadang semangat menngunung tinggi..
angkat hujah jadi paksi!

Debat oh debat,
ia sukan guna minda,
pentas pemecah kekeliruan!
arena meraih kejelasan!!

Zahra Azmi-vista-11.45pm-puisi Debat

~ Doakan saya ya, agar dapat buat yang terbaik, jaga hati dan ikhtilat..dan buat kerana Allah! , ameen~~

No comments:

Post a Comment