Saturday, September 19, 2009

Alhamdulillah ,banyak yang saya belajar..

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala Puji-pujian dan syukur saya panjatkan kehadrat-Nya.Selawat dan salam saya buat kekasih Allah yang mulia ,Nabi Muhammad S.A.W.

Salam pengakhiran Ramadhan
dan Salam E'id Mubarak..

Semoga setelah keluar dari Madrasah Tarbiah Ramadhan,kita menjadi insan yang baru..hamba Rabbani yang makin tertingkat imannya bukan hamba Ramadhani.


~ Ampun maaf dipinta atas segala kekhilafan~

Lama saya biarkan blog ini tanpa post , Sebulan lamanya saya tidak menulis.Saya sedikit sibuk akhir-akhir ini tetapi sempat juga meninjau banyak blog.Alhamdulillah banyak yang saya belajar.

Seingat saya , saya memulakan blog ini ketika saya baru sahaja usai menjawab kertas peperiksaan terakhir bagi semester terakhir saya di Pusat Matrikulasi KUIS.

Kakak kedua saya ialah insan pertama yang tahu mengenai blog saya.Saya banyak belajar dari kakak saya..Sejujurnya apabila menulis kita akan banyak memperingati diri kita dan dalam masa yang sama kita akan dapat mendidik diri..ini ialah apa yang saya rasa apabila saya menulis..

Jujur saya katakan saya sebenarnya...
lebih suka public speaking daripada public writing.

Saya sangat suka menyertai pertandingan yang melibatkan public speaking seperti debat, pidato , story telling, speech , sajak , dan pantun.Tetapi saya melihat satu kelebihan bagi mereka yang mempunyai blog apabila mereka dapat memperingati antara satu sama lain..dan saya cemburukan kelebihan give and take tersebut..dan sememangnya seorang daie perlu faqeih (pakar) dalam pelbagai sudut kerana segala soft skill ini sangat membantu dalam kerja-kerja mengajak kepada yang makruf ..

Sepanjang saya meninjau banyak blog , saya dapat melihat blog juga mempunyai pelbagai genre..dan saya boleh simpulkan genre blog kepada tiga bahagian :

1.Blog berbentuk diari
2.Blog Ilmiah
3.Blog berbaur Politik ( ^_^)

dan ada juga blog yang mencampurkan ketiga-tiga diatas , dan ada juga hanya dua diatas . Semoga ilmu yang saya belajar setelah meninjau blog-blog ini dapat saya manfaatkan..aminn

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI~MAAF ZAHIR BATIN

Semoga saya dapat mentarbiyah saya di arena ini . InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment