Monday, November 2, 2009

Sedikit PEMBETULAN ayat Al-Quran Ta’aruf sesi September 09/10


( In The Name of Allah,Most Gracious,Most merciful)

Tiada kata seindah bicara,
tiada makna seindah bahasa,
Jika hari ini saya berbahasa ,
Maka di arena blog inilah , akan saya luahkan rasanya..

Assalamualaikum wr.wb.wt.

Sedikit ilmu yang Allah beri pada saya ingin saya kongsikan pada entri kali ini, saya telah membetulkannya ketika sesi Ta’aruf yang lalu tetapi saya tidak dapat menjelaskan secara mendalam kerana kekangan masa. Saat perasaan nervous semakin reda ketika saya turun dari pentas Pusat Konvensyen Kuis membetulkan ayat AlQuran yang tersilap saya disapa oleh beberapa adik-adik dan kakak-kakak yang meminta saya menghuraikan tentang ayat Al-Quran tersebut.

Kesilapan adalah lumrah manusia , kesilapan mengajar kita untuk lebih berhati-hati. Namun jangan kesilapan itu lumrah manusia atau ‘Nobody perfect’ dijadikan hujah untuk menutup kesilapan. Saya pernah tersilap memberi mafhum Al-Quran suatu ketika dahulu yang telah mengajar saya untuk tidak menerima bulat-bulat mafhum ayat Al-Quran atau nombor ayat yang yang diberi dalam ceramah-ceramah atau artikel-artikel atau yang seumpama dengannya.

Kadangkala kita menyampaikan dari apa yang kita dengar dari orang lain tanpa kita sedar insan yang menyampaikan itu tersilap dan kita tanpa sedar meneruskan kesilapan tersebut.Saya percaya tiada insan pun yang ingin tersilap ketika menggunakan ayat Al-Quran sebagai dalil atau hujah dalam penyampaian.Mereka pastinya tidak perasan dengan kesilapan tersebut.

Ada tiga kesalahan dalam Ayat Al-Quran yang saya perasan ketika sesi ta’aruf yang lalu ,Segala puji bagi Allah dan setinggi rasa syukur pada Allah jua yang membuatkan saya sedar tentang kesilapan tersebut,Bagi Allah sahaja segala rasa kagum dan pujian..Disini saya akan menyenaraikan terlebih dahulu kesilapan yang saya perasan dan diikuti dengan pembetulan , kesalahan yang saya kira tidak disengajakan itu adalah seperti berikut:

1. Pada Buletin Usrah , Mukasurat 10 tersilap catat ayat seperti berikut: “Wahai Nabi katakanlah kepada isteri dan anak-anak perempuan kamu supaya melabuhkan jilbab mereka” ditulis sebagai surah An-Nur ayat 21.

2. Ketika di masjid seorang Fasilitator perempuan yang sangat baik akhlaknya,dan sangat baik budi pekertinya dan saya pastinya kesilapannya adalah tidak disengajakan telah mengatakan : “Dan labuhkanlah tudungmu hingga menutupi dada” dikatakan sebagai surah Al-Ahzab ayat 59

3. Presiden dan timbalan presiden 1 MPM(Majlis Perwakilan Mahasiswa,di IPT lain digelar MPP) KUIS telah tersilap menyebut satu mafhum Al-Quran yang berbunyi : “ Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubah diri mereka sendiri”

PEMBETULAN

1. Kesalahan pertama ini ialah pada surahnya dan pada ayatnya juga. Ada dua ayat yang berbeza dalam dua surah yang berbeza tetapi saling berkaitan dalam Al-Quran yang sangat popular digunakan ketika membicarakan soal aurat wanita iaitu Surah An-Nur ayat 31 dan surah Al-Ahzab ayat 59.

Dan surah An-Nur ayat 21 yang ditulis dalam buletin usrah sebenarnya adalah mafhum ayat Al-Quran surah Al-Ahzab ayat 59 dan syarahnya yakni huraiannya adalah dapat dilihat dari perkataan jilbab yang mana bermaksud sejenis pakaian yang dapat menutup kepala, wajah dan dada. Surah Al-Ahzab ayat 59 pada hakikatnya ialah mengenai suruhan Allah kepada isteri-isteri dan anak-anak perempuan nabi memakai pakaian yang menutup aurat ketika di luar rumah dan pemakaian purdah bagi isteri menjaga kemaslahatan mereka.

2. Kesalahan kedua ini ialah pada surahnya dan pada ayatnya juga.Ayat yang disebut oleh fasilitator tersebut ialah sebenarnya surah An-Nur ayat 31 iaitu : “ ….Dan labuhkanlah kerudungmu hingga menutupi dada..”.Huraiannya ialah mengenai kewajipan seorang wanita memakai tudung yang menutupi dada dari pandangan depan , belakang dan sisi.

3. Mafhum yang betul ialah : .. “ Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum melainkan mereka
mengubah apa yang ada pada diri mereka”- ayat ini untuk keterangan lanjut boleh rujuk surah Ar-Rad ayat 11 (lagi bagus jika quran tafsir darul iman) dan boleh rujuk Ustaz Abu Zaki juga.


Untuk rujukan lebih lanjut : Al-Quran tafsir, Buku Ranjau-ranjau Pergaulan Bebas:Abdul Baqi’ Ramdhun,Majalah Anis :keluaran Ogos/September(tak pasti mana satu samada Ogos atau September)

Segala pujian hanyalah bagi Allah, "Terima Kasih Ya Allah ,kerana membimbing kami kejalan-MU,Ya Allah jauhkanlah diri kami dari segala penyakit hati yang akan membuatkan kami berjalan diatas muka bumi-MU dalam keaadaan sombong dan takabbur."amin..

p/s: BETULKAN dan TEGURLAH saya jika saya salah.Wallahu’alam

3 comments:

  1. assalamualaikum ukht.. artikel yg baik.. menyentuh jiwa, padat dan penuh pengisian..

    tapi..

    em, ade sikit confuse... dalam surah ar-rad : 11, tertulis : Allah tidak akan merubah nasib/keadaan sesuatu kaum... ila akhir ayat..

    em, same ke maksudnya dgn Allah tidak akan merubah sesuatu kaum..ila akhir ayat.. asifah, confuse...

    Allah ma'aki.. :)

    ReplyDelete
  2. Segala puji HANYA untuk Allah..

    Jazakillah ukhti habibati..atas pertanyaan
    insyaAllah..sama cuma berbeza makna if kita refer pada Al-Quran dari cetakan yang berbeza..

    cuma tegasnya disini Allah menyebut tidak akan mengubah sesuatu kaum melainkan mereka MENGUBAH APA YANG ADA PADA DIRI MEREKA SENDIRI..

    Ulama' menghuraikan disini bahawa Allah tidak akan merubah mereka selagimana mereka tidak merubah sebab-sebab kemunduran mereka..

    ReplyDelete
  3. Wallahu'alam..Allah maaki aidhon :)

    ReplyDelete